اتفضل يا عم ... سمي كده وإدخل برجلك اليمين ... اطلبلك حاجة ؟

لأ ... طب كويس .. منور ياباشا

مش بحب النكد

أبوس ايدك يا عم .......... أبوس ايدك يا حجة ......... كفاية نكد .


وتعريف النكدي في قاموس خالتي بهية :


هو كل إنسان عاشق للهم والغم والمشاكل , فالهم محبوبته التي لا يستطيع أن يتخلى عنها , فكثيرا ما يردد لها عبارات الغزل ......... (من وأنا بيبي ......... الهم حبيبي) ....... (وبحبك يا همي ....... أكتر من أبويا وأمي )....... (ولو اتبرعتلي ب2 كيلو دم ............. برضه هفضل شايل الهم) .



وهو الشخص الذي لا يهدأ له بالا إلا عند حدوث كارثة أو مصيبة , فهو يدمن مشاهدة قناة الجزيرة حتى لا تفوته أي مصيبة في اي مكان في العالم .......... فينقبض قلبه عند سماع صوت المذيع مرحبا بالمشاهدين ( أسعد الله مسائكم أعزائي المشاهدين ) ويردد ( يا دي اليوم إلي مش فايت , أسعد ايه بس ؟ يا عم هات المفيد )........ لكنه سريعا ما يقفز فرحا عند سماع أول خبر بحدوث زلزال أودي بحياة المئات ........ أو عملية ارهابية في بلد ما ونتج عنها الكثير من القتلى والجرحى ............ ( أيوه كده يا عم , هي دي الاخبار إلي الواحد لازم يتابعها ....... قال أسعد قال )





وهو الشخص الذي لا يشاهد أي ميزة في أي شئ فإذا رأى قطة بتنونو , يتشائم ويفسر النونوة باقتراب عربة إسعاف إلي المنطقة ( مع إن صوت نونونة القطة ملوش علاقة بصوت سارينة الاسعاف ......... بس هو بيحب النكد بقى هنعمل ايه ).



وهو الشخص الذي يبحث عن النكد في أي مكان , فإذا جلس على النت كي يجري بحث ما , تجده يبحث عن ( كيف أكون مكتبئا بحق وحقيقي ) .......... ( موقع يا لهوتي للنكد والهم والغم .......... اشترك في الموقع واحنا ننكد عليك عيشتك ) .......... ( كيف نحارب المتفائلين ) ................ ( إزاي أشيل طاجن ستي ؟ ......... والبدائل الحديثة لطاجن ستي ........ ( حلة خالتي ...... إدرة عمتي )) ........... ( المكتئب إلي على حق ........ يقول للفرح لأ ) .



وهو الشخص الذي إذا سمع أحد الاشخاص يتحدث عن مشاكله , يقسم بتربة مرات خاله إن مشاكل هذا الشخص بالنسبة لمشاكله , زي صباع المحشي بالنسبة لحلة المحشي .



وهو الشخص الذي لا يرى في هذه الدنيا إلا اللون الاسود ( ولو حتى واحد حلفلو ميت يمين إنه القميص إلي هو لابسه ده أحمر ومشجر , يرد عليه : إنشالله انتص في نظري إن كنت شايف الاحمر إلي بتقول عليه ده ......... وبعدين القميص سادة مش مشجر ) .





هتقولي يا عم انت مش حاسس بيا , أنا فيا إلي مكفيني .......... هقولك مفيش حد معندوش مشاكل .......... بس فيه ناس بتحب تعمل من الحبة قبة , وبتحب تكبر مشاكلها , يا عم ارضى بإلي ربنا قسمهولك ............. بلاش كل شوية تحسسني إن المشاكل والمصايب واخده توكيل ليك مخصوص , والشاطر هوه إلي بيعرف يفكر كويس عشان يحل مشاكله ............ مش يعد يندب ويولول لما يحصله مشكلة .



دول كلمتين كانو محشورين في زوري , قلت أقولهم قبل ما أزور .

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger