اتفضل يا عم ... سمي كده وإدخل برجلك اليمين ... اطلبلك حاجة ؟

لأ ... طب كويس .. منور ياباشا

مصطلحات كيبوردية ( ........Enter – Cut – Delete )



Enter

وهو أشهر زرار عالكيبورد .... والزرار ده بندوس عليه لما نكون على وشك انجاز حاجة معينة ... يعني خلاص كله تمام ومستني منك الاوكيه .... ويا سلام لو عند كل واحد فينا زرار Enter , وبمجرد ما تدوس عليه كل حاجة تتحقق ..... ممكن تروح على باب أكبر شركة وبعد ما يطلعلك نافذة ( نفسك تشتغل إيه ؟ ) ..... طبعا هيكون في قائمة بجميع الوظائف .. 
- تم اختيار مهندس .


-للتأكيد اضغط إنتر .


-إنتر



-هل انت متأكد إنك عاوز تكون بشمهندس .... أصل شكلك مش مدي على مهندس خالص.


-أما إنك جهاز لمض صحيح .... وبعدين انت هتشغلني ولا أروح أشوفلي واسطة .


- يا عم متتقمصش كده , هشغلك .... للتأكيد مرة أخرى .... اضغط انتر .


-انتر .


-مبروك .... أنت الآن باشمهندس أد الدنيا ... لو الست الوالدة وقفة جنبك ...  خليها تفقعلك زغروطين .





أو لو واحد لسه داخل كلية , وملوش في المذاكرة , يدوس أول إنتر ...... يعدي أول سنة ... تاني إنتر , يعدي تاني سنة ...... يعني الهندسة هتبقى بخمس انترات .... والطب بسبعة ....... بس لو أي إنتر هنجت معاك يبقى هتعيد السنة .







Delete

الزرار إلي بيحذف ..... لو نفسك تفوق من الغيبوبة وتنسي إن منتخبك يدخل كاس عالم ..... ادخل عالهارد بتاعك .... واعمل ديليت لكل الملفات إلي عندك إلي بتتكلم عن الكورة ...... لو لسه عندك أمل ... خش على سلة المحذوفات واعمل shift delete ......... أول ما تنسي ..... دوس F5 عشان تعمل ريفريش......... وعييييييييييش .

وأي حد هيعوز الزرار ده .... يبقى ييجي ياخد من عندي ... أنا ببيع بسعر الجملة .
أي ديليت ب5 جنيه ............ والدستة ب 55 .
هه ......... حد عاوز دليت قبل ما امشي ?......
الاستاذ إلي ورا بيشاور ؟......... لأ ..... طب ب4 ونص وعليهم انتر هدية .

وبعيدا عن زرار الديليت فيه حقيقة علمية , مش عارف ليه احنا مش قادرين نستوعبها ..... إن مصر مينفعش تدخل كاس عالم إلا لما يكون في ايطاليا ( 1934- 1990) ...... فاحنا بدل ما نطالب الفيفا إنها تلغي ماتش الجزائر الأخير , لازم نطالبها إن كاس العالم يتعمل كل مرة في ايطاليا.







Alt F4

الزرار ده , لو فيه أي شاشة قدامك بيقفلها ........... يعني لو انت مديون للجزار و للفرارجى والبقال ولبتاعة الخضار إلي على أول الشارع وللراجل بتاع الأنابيب ............. واتفقو كلهم يعملولك كمين على أول الشارع ............. متقلقش ........... اثبت مكانك .......... أول ما يقربو منك دوس Alt F4 ......... الشاشة إلي قدامك بالناس إلي فيها هتتقفل ............. بس لو الزرار طلع صيني و هنج معاك .......... يبقى في الحالة دي الجري نص الجدعنة .........

Cut – Paste

ده طبعا أشهر زرار بنستخدمه عالجهاز ............... وممكن تستخدمه في الحقيقة , لو انت واقف في الشارع ووقعت في موقف محرج ونفسك الأرض تنشق وتبلعك ............ لا لا لا....... متعرقش بقى وتجيب ميه من فوق ومن .... تحت .......... خش على الفولدر بتاع شارع ...... اعمل لنفسك cut ..... وبعدين شوف انت عاوز تودي نفسك في إني فولدر ....... لو عاوز تروح البيت....... افتح الفولد بتاع البيت ........... وادخل عليه ........... دوس Paste هتلاقي نفسك جوه بيتك ................ ولو لسه مزنوق ممكن تكمل بقى في دورة الميه .

Copy – paste

الزرار ده ممكن الست تستخدمه في الحقيقة لما يكون وراها كذا شغلانة ......... وبالذات لما يكون عندها نونو صغير ........ الواد بيعيط عاوز يرضع أو بيعيط وعملها على نفسه ( هي المهمهات بقى عندهم خبرة و بيعرفو الواد بيعيط ليه من أول بصة )................ والمحشي عالنار وهيشيط ................ والتليفزيون عليه مسلسل والحلقة الأخيرة شغالة , وهتموت وتشوف الحلقة دي ........... وجوزها جوه في الاوضه عمال يجعر ( ما تسكتي الواد ده لروح أحطهولك على باب أي جامع ............ وبعدين احنا عالعصر والمحشي لسه ما استواش , طب ماتخلي عندك نظر و تحدفيلي صدر كده ولا ورك أأزأز فيه على ما الاكل يستوي) .

اهدي ولا تعصبي نفسك .......... اعملي لنفسك كوبي , وبعدين حطي نسخة أدام البوتوجاز ............ ونسخة أدام إبنك ................ ونسخة أدام التلفزيون ......... ونسخة قدام جوزك ويستحسن يكون معاها ساطور .

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger