اتفضل يا عم ... سمي كده وإدخل برجلك اليمين ... اطلبلك حاجة ؟

لأ ... طب كويس .. منور ياباشا

يا عم قوم صلي

طبعا زي ما حنا عارفين إن الصلاة عماد الدين ,وهي أ,ب الاسلام, لكن للأسف في ناس كتير مبتصليش........... طب ليه ؟

ممكن حد يقولك أصل أنا بكسل .............. بجد بتكسل ؟!!!
طب يا سيدي لو افترضنا إن في بت قالتلك عاوزين نتقابل انهارضه.......هل هتكسل ,أكيد أول ما تخلص المكالمة هتنط في البنطلون ,وتكمل لبس علي السلم ,وتوقف أول ميكروباص يقابلك عشان تقابل بت ( ممكن حتي تكون عمرك ما شفتها قبل كده).

ممكن حد تاني يقولك أصل أنا شغال طول اليوم......... ومش لاقي وقت أصلي.
طب يا سيدي إنت بتضيع أد ايه من عمرك في دخول الحمام (مثلا)؟ (دا فيه ناس بتقضي نص عمرها في الحمام , وتقولك مادام مفيش في الدنيا راحة, يبقي خليك قاعد في بيت الراحة).
وشوف يا سيدي بتعد أد ايه تاكل , أقل حاجة خالص عشر دقايق , إلا بقي لو كنت شايل اللوز ,وكل ماتشوف الاكل عينك تدمع وتحس إن فيه حنين بينك وبينه , في الحالة دي ممكن تعدلك بتاع ساعة تاكل فيها .

ممكن حد تاني يقولك يا عم أنا لسه صغنن ,لما نكبر كده ودقننا تطلع نبقي نصلي.
طب يا سيدي هو أنت عارف هتعيش أد ايه؟

ممكن حد تاني يقولك أنا بصلي بس بأطع في الصلاة, يعني بأصلي سبت وحد ( ظهر وعصر) , وباقي الاسبوع بأصلي مغرب وعشا .
- طب والفجر؟!
- عيب عليك, بصليه يوم الجمعة .
طب علله تكون بتصلي الجمعة يوم الجمعة , مش في أي يوم تاني.

ممكن حد تاني يقولك يا عم كفاية الواحد قلبو زي البفتة البيضة ,ويا عم كمان محنا بنصوم رمضان, وكمان بنصلي .......................بنصلي علي النبي .

طب يا سيدي الصلاة دي فرض ( اجباري يعني مش اختياري).

ممكن حد تاني تسأله, انت مبتصليش ليه ؟ ( ويكون قاعد علي قهوة وفي ايده اليمين سيجارة , وفي ايده الشمال شيشة , وعمال يحشش ) , ويقولك وحياة أبوك يا عم الشيخ أبقي ادعيلنا ..............ولما تعدي عليه تاني يوم هتلاقيه لسه قاعد علي القهوة , هتقوله :
- علي فكرة انا دعيتلك امبارح , مش هتيجي بقي تصلي معايا؟
- وحياة أبوك دعيتلي ؟
- ايوه ياعم.
- طيب............. ابقي ادعيلي كمان مرة .

ياريت بقي إلي يعرف حد مبيصليش يسأله انت مبتصليش ليه؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger